ostragredavalentino

Alla inlägg den 2 augusti 2016

Av Carina - 2 augusti 2016 21:33

... Hon har alltid en plan!
Analys av tävlingen i fredags ledde till en helt ny övning tills nästa tävling som är snaaart.
Apporten.
Där har vi tragglat med ingångarna som sagt.

Självklart blandar jag det med apporteringsleken och gripande av "död" apport på ett lock el dyl.
I apporteringsleken är ju också apporten "död", den ligger alltså still.

Med dessa två övningar skapar man ett muskelminne i hunden hur gripandet ska vara.

Men i Jägers fall händer något när apporten kastas!

Då triggas jakten i honom   och gripandet kan bli slarvigt.
Gör sitt karaktäristiska hopp och slår med tassarna på apporten. I fredags sprang han över den kastade sig över den på tillbakavägen . Det ger nerdrag och det vill inte perfektionisten ha!
Så Lisa gjorde en ny övning som var skräddarsytt för Jäger eftersom han bara har detta beteende på "levande" apport.

Jag kastar apporten så nära vårt hjälplock jag kan (en utmaning i sig för mig   ), en medhjälpare lägger skyndsamt upp apporten på locket och jag skickar Jäger!

Gjorde ett par sådana i söndags och avslutade med att bara kasta.
Klockrent!!
Han grep exakt som när den låg på locket. Snyggt och prydligt   .

Provat hemma också och samma fina resultat då.
Lagt ytterligare krut på rutan och hemmavid på träning är den riktigt stabil.
Känns bättre för varje pass.
Har även tränat läggande.

Min lilla brukshund fastnar i byteslåsning och har aldrig fått in något snabbt läggande.
Självklart är det mattens fel att hon inte löst upp knutarna   ... Jag veeet!
Här är det svårt för mig att träna med kampleksak, utan det får bli godis (som han inte låser på).
Busa, gasa, backabacka och kommendera "ligg". Långsamma lägganden sållas bort med frustration och utebliven belöning.

Jäger svarar väldigt fint på vårt sociala spel tillsammans och när jag korrigerar honom med frustration: knuffar retfullt på honom, " Näe, dålig du är!! Bättre kan du!", så kan ni tro att han laddar från tårna och bevisar att JAG KAN VISST!
Godingen   ...

Älskar detta lilla energiknippe som jag har så roligt med!

Och han är PÅ och taggad till allt vad jag hittar på   

Imorgon jobbar vi vidare!


Nattinatti
/ Carina



Ovido - Quiz & Flashcards