ostragredavalentino

Alla inlägg under mars 2015

Av Carina - 30 mars 2015 10:58

Har vi på snabba lägganden!!!
Eller snarare bakläxa...
När det är någon som jag upplever är mindre kul (sån't som inte går så bra med andra ord), så tränar vi inte det.
Lite strutsmentalitet med andra ord...
Vi (läs jag) får inte till det. Jäger byteslåser sig på leksaken (för att jag har hållit undan den....) och lägger sig därmed lååångsamt (men med rätt teknik). Lisa fick prova på Jägar'n igår och kom fram till att här får vi plocka fram hans frustration och reta upp honom lite   .

Ja, det var snabbt gjort må jag säga och därifrån får jag börja "havlsortera" ut de skapligt snabba lägganden han har till en början.
"Tå" har vi börjat få snits på. Gäller bara att matten får bak tyngdpunkten på Jägar'n och det lyckades vi med fort när vi väl la till manken.
Svängarna börjar släppa rejält!! Både höger och vänster.
Han har mycket fin kontakt vid fotgående och har en fin position. Det bådar gott för framtiden.

Hakan i backen fixar vi med stadga och även när jag "trampar luft" med fötterna.

Mellan lydnadspassen tränar vi också inför utställningsdebuten i officiell klass....
Frida agerade utställningsdomare i helgen och Jäger hade som uppgift att stå fint och stilla medan domaren tittade på tänderna och kände igenom kroppen. Känns helt ok.
Tränar också på att han ska trava ut och framför i kopplet. Går riktigt bra det med. Måste dock köpa ett nytt utställningskoppel,då det vi har är för kort för ändamålet.

Travar bredvid cykeln gör han också... När vi väl kommer iväg... En vacker dag är han skyldig mig ett däck den lille j-ln..

Visst går det framåt, men precis som med skidorna är starterna förfärliga för att sen springa på riktigt fint.
Cyklar än så länge med mina fina damcykel där jag inte vill att han ska dra, utan trava fint bredvid.

Använder kommandot "trav" som jag sen tänker ha vid utställning också.

I eftermiddag är det dags för simning igen och imorgon ska vi på andra äventyr....


/ Carina


Av Carina - 26 mars 2015 12:20

Kommer det idag!

Aprilväder redan i mars   .
Annars då?

Ja, dagarna går och veckorna lika så.
Vi fyller dem med både tråkiga vardags sysslor som inte är värda att nämna och annat.

Annat kan vara, cykla med Jäger...
En upplevelse som hämtat ur en actionfilm!
Dagens tur blev dock den bästa och nu börjar han förstå ordet "trav" och att det är förbjudet å det grövsta att hugga i däcken!
Joesåatte....
Kampdrifter har han den lille sötnosen...
Vi har varit till bassängen i Kumla för första gången i hans 10 månaders långa liv också!
Simmat har han inte gjort sen i somras, då han vägde 5 kg och var söt som en karamell.
Så något minne av det har han såklart inte.

Han fixade rampen utan större besvär. En butt i rumpan, så var han i.
Plaskade som en galning en stund, men kom ganska fort ner i varv.
Fyra minuter i bassängen, kort stund som sig bör när man är nybörjare.
Vår instruktör Maria trodde dock att det kan ökas markant till nästa veckas sim.

Tror han kommer tycka om det!
Om ett par gånger eller så...

Vad gäller lydnadsträningen har matte en svår läxa.... Inga pizzatallrikar i svängarna!!
Måste torrgå utan hund för att fixa det med Jägar'n vid min sida... Fattar inte att det går så fort att lära in saker fel... På matten...

Jäger gör ju såklart som jag och som vanligt kan jag bara skylla på mig och inte på hunden!

Apporten går framåt med fast grepp och backandet går också framåt (eller bakåt...). Hoppet är självbelönande som bara den! Nu ska vi dock framåt i utvecklingen och då sitta vid sidan INNAN kommandot HOPP kommer. Det var lite svårare och Jäger hoppade, hoppade och hoppade innan han insåg att belöningen uteblev och att matte hade annat i tankarna.

Jahapp! Motivationen är på G, så nu är det over and out.
Vänstersvängar i köket får det bli!


/ Carina




Av Carina - 15 mars 2015 14:32

ÄR HÄR!

Härligt... Även om vintern haft en del att önska på våra breddgrader, så har vi fått lite av rätta känslan uppe i stugan.

Hoppas på ett sista ryck för vintern där om några veckor.

Hela denna vecka har solen hjälpt oss fylla på förrådet av D-vitamin (även om jag fyller på i tablettform också).
Har haft ledigt hela veckan och har då passat på att träffa goda vänner med tillhörande hundar vid hela fyra tillfällen! Toppenvecka med andra ord!
Malin och Kia var först ut. Länge sen vi sågs och Kia gör mig påmind om Cognacmannen...
Jämngamla som de var och växte upp tillsammans.
Sen fick Jägar'n och jag träffa Aussien Zingo med matte Lena! Så roligt att se dem båda ha springtävling runt "Lilla Svängen". Ingen av dem van att leka med en likasinnad snabb hund och båda två lika förvånade att den andre hakade på i samma fart!

Sen var Maria och brudarna här för promenad och trimning. Iri möter då sin överman i Jäger och får se sig besegrad. Till och med hon tröttnar och tycker han är en riktig Pain in the as!

Om hon bara visste att det exakt så hon behandlar sina kära bernersystrar där hemma...

Idag blev det grande finale för hundbesök i form av Maria och labben Lira.
Skogstur med tvättäkta Aussieryck och mycket prat.
Både Maria och jag är duktiga att prata och tur är väl det, så vi håller vargarna på behörigt avstånd...
Hörde dem uppåt Björnfallet här om kvällen...
Kan säga att håret i nacken reste sig...


Tränat har vi också gjort Jägar'n och jag. Det går framåt.
Vi bara sätter grunderna än så länge, men visst när vi plockar ihop allt så är där snart färdiga moment.
Om ca en månad är det dags att fluffa till pälsen och ge sig ut i utställningsringen igen!
Juniorklass nästa!

 

Och så spåret då...

Någon gång i framtiden (senare i sommar säger fröken Lisa) ska vi tävla är det tänkt och då kan vi INTE spåra som vi gör nu!
Tricke minsann som inte ska tävla spårar så lugnt och fint med stor noggrannhet medans Jäger är fullkomligt GALEN och kastar sig fram i vild galopp! Fram kommer vi alltid, men just nu ser det allt annat än snyggt ut...
Undrar om någon märker om jag byter hund till spåret... Svart Tre färgad Aussie eller bernerpojke i övre medelåldern!?
Same, same but different...


/ Carina

Skapa flashcards