ostragredavalentino

Alla inlägg under september 2016

Av Carina - 20 september 2016 18:09

Vi hade...
Ibland händer de mest konstiga sakerna på tävling, men i söndags hände typ allt konstigt på en och samma gång!

Vi har tävlat flera gånger förut dit vi begav oss och vi kan intyga att det inte var klubbens fel, utan omständigheter och i viss mån den mänskliga faktorn.

Klass 1 och 2 samlades klockan 12, alltså var jag där 11.
Trean och Eliten hade haft sin samling redan 9, så döm om min förvåning när de inte ens avslutat Eliten när vi hade vår samling!
Struliga gruppmoment hade fördröjt det en del visserligen...
12.45 äntrade vi planen för platsliggningen iallafall.
Fyra stycken var vi i tvåan och bara tre i ettan.

En kursare till oss hade nummer ett och vi nummer tre. I mellan oss låg något så underbart ljuvligt i tikväg, så Jäger blev alldeles till sig i trasorna när vi skulle in på plan och vi körde backabacka med typ halva hjärnan på annat håll!
Grrrrrrr......  !
Lååååång hals och "orolig" plats för vår del. Döm då om vår förvåning när bästa, stabilaste kursaren reser sig för att gå fram till det rufsiga underverket mellan herrarna för att fria!?!?
Platsen bröts såklart och vi fick några minuter innan vi tre som var kvar gick in för plats igen.

Jäger lade sig då som en ostkrok för att verkligen kunna hålla koll på kärleken i hans liv!
Grrrrrrrrrrr     !

När det sen var dags för vårt program var han fortfarande påverkad av sina kärlekskranka hormoner.
Behöll min plan för uppvärmning och höll mig undan när tiken skulle av plan och vi in på plan.

Som vanligt ser jag inga betyg, men bubblan var inte helt spräckt, utan han var halft med om än som ett flipperspel.

Trodde mig ha nollat hoppet och fjärren. Rutan hade han en tass utanför dessutom, men ja han höll ihop skapligt och de låååånga transporterna som tävlingsledaren föredrar klarade vi rätt bra med backabacka och "Här".
När det sen sent om sider blev prisutdelning, så vinner vi på 162 p!?!?!?
Kan säga att jag nog såg ut som ett frågetecken när jag gick fram för att motta pokal och bedömningen.

Kommenterar till och med till domaren.
"Är det möjligt med det där flipperspelet!?"

Kastar mig hemåt eftersom vi var bjudna på kalas 4 mil från tävlingen och vi skulle vara där om en timme.

Kastade ett getöga på betygen och kommentarerna i farten (jag veeet!! Farligt!!) och känner inte igen min hund från programmet!
Ringer fröken och ältar och funderar innan jag får lov att ringa arrangören.

Mycket riktigt...
Vårt protokoll hade förväxlats med det vinnande ekipaget!
Rätt namn och hund, men pappren hade nog kommit i fel ordning för skrivaren, så våra bedömingar skrevs på fel papper.

Vill inte knycka någons första pris och vill absolut inte ha ett första pris jag inte är värd!

Idag kom mitt protokoll med posten.
Så här blev det då:
Platsliggande: 8. Orolig
Fritt följ: 7,5. DK halt. Långsamt sättande. Extra kommando, förare säger Bra. Krånglig helt om. Halter.
Läggande: 0. Ligger ej.
Inkallande: 8. Stöter i föraren. Avslut.
Sändande till rutan: 6,5. Långsamt ställande i rutan. Endast tre tassar i rutan.
Apportering: 7. Slarvigt gripande. Tugg.
Fritt hopp över hinder: 5. Sitter ej. Hoppar tillbaka utan kommando.
Fjärrdirigering: 0. Långsamt nedläggande. Hunden springer till föraren.
Helhetsintryck: 8,5. Glad och peppande matte och glad hund.

Ja, vad säger man... Tar fasta på kommentaren om helheten och jobbar vidare!


Over and out!
/ Carina







Av Carina - 12 september 2016 09:36

Besökte Grövelsjö fjällen för ett par dagar med goda vänner under helgen.

Klar luft, fina färger, trevligt sällskap och god mat.
Dock med en liten smolk i bägaren om man får gnälla.
Förkyld!

Är nu hemma och hoppas kurera mig.
Har alltså inte tränat hund på X antal dagar, men ska försöka mig på några rutskick, apportträning och ingångar under dagen.
Ingen Appell för oss  i helgen som kanske kan tydas av ovanstående mening.
Vi satsar på lydnaden istället och spårar vidare här hemma...
Det visade sig under genrepet att all spårträning var för nyvunnen kunskap och med svårigheter såsom: alla kursare hemma hos oss!, låååång ligtid! blev droppen och hunden kunde inte spåra alls?!

Ingen depp för det, utan mer ett konstaterande. Vi är inte färdiga. Det kommer bli bra med träning.
Kamske måste lägga ett spår idag också med andra ord.
Ja, jag får prioritera med de krafter jag har...
Spår inte så dumt om man ska välja aktivitet som Jägar'n blir nöjd av.


God vecka önskas er!
/ Carina




Av Carina - 2 september 2016 14:03

Angående spåret.
Vi har spårat.... Lördag, söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag och fredag!
Imorgon blir det rast och vila.
Det går två steg framåt och ett bakåt.
Han har blivit mycket mer fokuserad i spåret, men markerar apporterna sämre nu när spåret blivit viktigare.
Nu jobbar vi på att få balans i prioriteringen mellan spår och apporter.
På söndag är det avcheckning med fröken, så får vi se vad hon säger.
Dagens spår var ett Z spår med tre apporter som det ska vara i Appellen.
Han tänker och funderar innan han lägger sig vid apporterna, men han har iallafall börjat förstå att de är viktiga de med. Spårade superfint över ett dike, men stannade upp på en enkel raksträcka och pustade en stund.
Amatör som jag är på detta, så hoppas jag att jag inte ställer till allt för mycket när jag mixtrar själv.
Har haft mess kontakt med fröken under veckan så hon har blivit uppdaterad i både text och video   .
Vi har också kört budföring på bruks i tisdags.
Känns som ett moment som passar Jägmästar'n.
Springa! Självbelönande.
Till en människa! Självbelönande.
Sen är det viktigt att det inte blir det minsta socialt där borta hos mottagaren.
Det ska tänkas jobb, jobb, jobb i huvudet på den lille.
Och så framförgåendet då.
Det har vi lagt lite krut på och ja, det går också framåt.
Men vi är väldigt mycket i startgroparna ska gudarna veta!
Vi får se hur långt vi kommer tills tävlingsdagen.


Annars har vi mest cyklat denna vecka.
Bra träning såklart, men matten har den där stukade foten från semestern som gett sig mycket mer till känna, så promenader har inte varit att tänka på...

Det är farligt att vara på kalajs sörni!
Dansa natten lång gjorde gott för stunden men jag fick skit för det efteråt   ...


Trevlig helg!
Själv ska jag jobba.
/ Carina

Ovido - Quiz & Flashcards