ostragredavalentino

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2016

Revansch!!

Av Carina - 26 augusti 2016 22:42

Revansch!! Revansch!!
Fantastiskt ord...
Idag var det alltså dags igen efter bottennappet för några veckor sedan.
Jag hade bilden klar för mig hur jag skulle agera.
Jag hade pepptalk med bästa fröken via mess innan och jag var laddad!
Jägar'n med!
Efter att ha haft tråååkigt i ett par dagar, utan "gratis godis" i form av roliga fys pass, träning osv.
Passade ju ypperligt att matten jobbat ett par nätter och sovit på dagarna med andra ord.

Vi drog till Kils Brukshundsklubb i kvällningen och  det var åtta klass två som kom till start.

Som vanligt drog jag ett sent nummer. En sjua. Näst sist.
Gillas inte med mitt dåliga nervpaket. Men jag satt för mig själv, tog djupa andetag och likt Stig Helmer i Sällskapsresan sade jag till mig själv.
"Vi kan detta! Jag är inte rädd! Vi är BRA på detta! Jag är inte rädd!"

Uppvärmning i form av gasagasa och in på planen med backabacka. Attityden var helt rätt och den där allra bästa fröken satt på min axel och sa: "Andas, sträck på dig, gå självsäkert och raskt!"
När jag vände upp från backbacka inne på planen använde jag inte fotkommandot, utan "här" tills jag ställde upp på utgångspositionen.
Fria följet kändes helt ok, men vid ett litet tapp kom Lisas ord igen. "Sträck på dig!"
Och ta mig tusan det hjälpte!
Han kom åter med full fokus!
Här kommer då betygen med kommentarer:
Platsliggande: 10
Fritt följ: 8. Tränger, sent sitt
Läggande: 8,5. Något sent ner

Inkallande: 9,5. Avslut

Sändande med ställande: 10. Bra!
Apportering: 5. Gripande. Upprepande kommando. Släpper. Tar upp.
Fritt hopp över hinder: 7. Sent sitt, DK, islag.
Fjärrdirigering: 10. Bra!
Helhetsintryck: 7. Trevligt ekipage. För mycket "hopp och lek" mellan momenten.


172.5 poäng och klassvinst!   

Nu ska det läggas krut på främmande apporter....
Det har gått en liten röd tråd i att han måste nosa på andras apporter först.
Denna plockade han upp direkt. Ångrade sig och lade ner den för att nosa på den. Jag fick honom att ta den igen efter ett par dubbel kommando och då kom han in fint med den.

En femma är vi inte på långa väger nöjda med, men jag är mycket nöjd över att jag fick honom att avsluta snyggt! Efter det momentet körde jag frustration för att få honom i stämning och att vilja kämpa mer.
Hoppet sen var svårt för en tvåakluddare, då de gjorde uthoppet hamnade högst två meter från klubbens skjul där alla apporter låg och övriga grejer till tävlingen låg. Att få dem att inte tappa fokus och sätta sig direkt var en svårighet som många fick kämpa för.
Jäger tittade in i skjulet och "hörde" inte mitt sitt kommando. Jag väntade ut honom ett par sekunder och vips var han påväg tillbaka. Jag hann drämma i med ett dubbelkommando och han sätter sig!

Nu hade han såklart hamnat nära hindret och slog därför i på återhoppet.
Stolt även där att vi fixade det med hjälper, trots svårigheten.

Helhetsintrycket sen blev starkt påverkat över att jag valde att vara mer aktiv mellan momentet och belönade socialt innan mitt backbacka. Domaren tyckte det var för mycket " hopp och lek"   .
Ni som sett Jäger vet ju att han lätt studsar som en känguru vid belöning och gav också något litet skall.
Det gör mig ingenting, vi behöll vår bubbla och hade väldigt roligt!
Där emot gav domaren en mycket trevlig kommentar...
Ni är ett fantastiskt ekipage och ni kan gå hur långt som helst!

Ingen Blocket försäljning idag alltså   .
Är så glad att vi fick till det på plan med en helt igenom härlig känsla.
Vi ville jobba tillsammans och det var så kul!


God natt från en nöjd Jäger och en ännu nöjdare matte.

/ Carina







 
 
Ingen bild

Mallan

27 augusti 2016 15:44

Grattis!!!!!
Det skålar vi för ikväll :-)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 14 mars 2017 14:11

Typ   .... Först fys delen då. Jäger har ju varit projekt hund åt tre blivande PT tjejer och nu har vi sett resultatet av vårt träningsprogram som löpte över en månad vi fick av dem. Nu var ju inte Jäger på något vis i dålig form, men självklar...

Av Carina - 31 januari 2017 07:11

... Tyckte jag fått fart på bloggandet, men farten tog slut så fort tävlingssäsongen var slut!Skrivmaterial har egentligen inte saknats.Florida resa med härliga vänner strax efter förra inlägget, sen ett par veckor efter det  jul och nyår i Lövåsen m...

Av Carina - 4 november 2016 08:54

Inga mer tävlingar för i år.Det har gått upp och ner, men kontentan är ändå att jag har lärt mig MASSOR och utvecklats mycket som förare!Jäger den lille slyngeln har hittat på än det ena och än det andra. I slutänden är det ändå mig som förare det är...

Av Carina - 23 oktober 2016 17:45

Vad gäller att tävla med Jäger!    Idag var tävlingen nära. En klubb där vi varit förut. Lätt att hitta och vi var på plats i tid.Jägmästaren hade bajsat innan vi for. Två gånger till och med!Matte var mycket nöjd.Väl på plats mötte vi vänner som...

Av Carina - 1 oktober 2016 19:41

Hoppas jag ! Ännu en märklig tävlingsdag. Började bra med vårt resesällskap som har samma inställning  som mig.Att vara i god tid är en dygd!Funktionärerna måste tas om hand och hälsas välkomna   . Vad som sen hände var att vi snurrade, letade,...

Skapa flashcards