ostragredavalentino

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2016

Hade visst lite kvar att uppleva...

Av Carina - 23 oktober 2016 17:45

Vad gäller att tävla med Jäger!

  

Idag var tävlingen nära. En klubb där vi varit förut.
Lätt att hitta och vi var på plats i tid.
Jägmästaren hade bajsat innan vi for. Två gånger till och med!
Matte var mycket nöjd.
Väl på plats mötte vi vänner som vi tävlar med, inte emot.
Båda två ekipagen är vi glada att se och språka med.
Först ut var klass 1 med sju startande. Lydnaden först och platsliggningen sen.
Efter det Lydnadsklass två. Lydnad först och platsliggning sen.
Gillar't.

Tog ut Jäger direkt efter jag hade anmält mig (4o minuter innan samling. Precis som jag vill ha det).
Rastade av honom och kampade upp honom utanför bilen. Några fotpsoitioner med bibehållen kontakt och lite snurra för bakbenskontroll och sen hopp in i bilen!

Gjorde detta ytterligare en gång när ettan startat.
Då med ett par "Itt" som var klockrena!
Jäger var på och kändes bra!
Vi hade dragit nummer fyra av sex möjliga.
Våra" partners in crime" drog nummer ett.
Våra "look a likes" (som vi blivit förväxlade med ett par tävlingar bort) fick sista numret.
M och N gjorde ett fint jobb och jag fick en känsla för ett förstapris!!
När nummer tre närmare sig slutet på programmet hämtade jag hunden....
Snabb uppvärmning.
Backabacka in på planen. Jajamen, Jägar'n var med.
Ställde upp för första momentet som är fritt följ och då ser jag svansen.
Fram och tillbaka! Snabbt som en seriefigur! Ett lätt darrande i yttersta hårstråna får mig att inse att jag inte alls har med mig flipperspelet Jäger in på planen...
Med mig har jag en KRUTTUNNA så nära en explosion att det skulle räckt med en gnista för att antända!!
Det pös ur tunnan under fria följet. Ljudar!!
Ett lätt sjungande som skar i öronen på matten!
Kontakten var det inga fel på, svängarna var det inga fel på, halterna var det inga fel på. Ett snett sättande och något långt fram i språng marschen.
Ett fritt följ med en härlig känsla och de där mandelformade bruna ögonen stirrade intensivt och förväntansfullt in i mina stora, uppspärrade blå medan hjärnan gick på högvarv.
Hur ska vi överleva detta minfält!
Körde ett lugnande backabacka med dämpande signaler mellan momentet och höll skapligt ihop honom och använde mig av "här", bra, fint, tyst, såja...

Läggande under gång var klart godkänt. Fick som vanligt något långsamt ner, sen uppsittet körde han en variant på "itt, men där hela kroppen lättade och han hamnade snett.

Ställer upp för inkallningen, går ifrån, vänder upp och ser en uppskruvad fjäder!
Nog för att Jäger har ett bra tempo i vanliga fall, men  idag slog han banrekord alla gånger!
Såg mig själv på akuten med krossade knäskålar för detta kunde inte sluta i någon snygg ingång.
Men nej då! Inte hade han tänkt sig någon ingång inte! Likt en Dobermann på speed var han tvungen att ta ett race bakom mig för att blåsa ur sig det värsta!
Drämde i med ett (eller fler) FOT och han kastar sig runt och hamnar typ där han ska.
Efter det kommer rutan.
Mer springa förstod jag och lade upp planen. Här gäller det att kommendera stanna i tid! I god tid!
Samma fart ut till rutan som under inkallningen. Kommenderar honom flera meter innan han kommit in i rutan. Hade aldrig fått stopp på honom i tid annars...
Rutan är befäst och bland det roligaste han vet, så han stannade snyggt.
Det kostade dock att jag gav kommandot så tidigt i betyget, men hellre det.
Apporteringen. Ja, vi fortsatte i det rasande tempo vi startat och här till och med med en tjuvstart. Kastade sig över apporten med tassarna och  gasade tillbaka det fortaste han kunde (och idag var det fort). Förbi, men jag fann mig lite tidigare än på inkallningen och kommenderade FOT. Släppte då apporten, tog upp igen och in fot.
Noll redan vid tjuvstarten...
Hoppet då. Kastade sig ut, satte sig långsamt med en förväntan tillbaka, så han tjuvade även där på återhoppet.
Sista momentet fjärren blev som det blivit tre gånger förr.
Snyggt första uppsättande och körde inkallning på uppsättande nummer två!
Noll...
Avstod platsen eftersom jag inte hade något att hämta poängmässigt ändå.
Här kommer poängen.

Platsliggande: 0 (Avstår)
Fritt följ: 7 (Ljudar. Sitter snett, något långt fram.)
Läggande: 8,5 (Något sakta läggande. Sitter snett)
Inkallande: 5,5 (Långt avstånd. Flera kommandon)
Sändande med ställande: 8,5 (tidigt ståkommando)
Apportering: 0 (tjuvar från förare)
Fritt hopp över hinder: 6 (Sakta sättande. Tjuvar från sitt)
Fjärrdirigering: 0 (lämnar sin plats)
Helhet: 6

 


Analys på detta då....
Hmmm....  Ja, vi fick ialla fall  omnämnandet tävlingens snabbaste hund!
Ingen annan hade någon chans på det priset!   

Jag är förundrad, glad, fundersam i en salig röra...
Förundrad därför att jag inte väntade mig detta! Han kan konsten att sätta griller i huvudet på mig.
Glad för att han VILLE!! Ville jobba så mycket och så fort att det bara kokade som en tryckkokare om honom!
Fundersam på hur vi ska paketera denna galet höga förväntan på att jobba, så det också blir ett tjusigt slutresultat.
Nu tar vi tävlingsvila och bidar vår tid....
Vad som kommer ut 2017 vet vi inte, men roligt kommer vi ha under tiden. Det är jag övertygad om.

Våra "partners in crime" fick mycket riktigt ett förstapris!!
 
Våra "look a likes" körde lite look a likes även på planen.
Även om det var light versionen av Jägar racet...
Springa lite och även rulla lite.
  


Nu dags för nattjobb.
/ Carina








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 14 mars 2017 14:11

Typ   .... Först fys delen då. Jäger har ju varit projekt hund åt tre blivande PT tjejer och nu har vi sett resultatet av vårt träningsprogram som löpte över en månad vi fick av dem. Nu var ju inte Jäger på något vis i dålig form, men självklar...

Av Carina - 31 januari 2017 07:11

... Tyckte jag fått fart på bloggandet, men farten tog slut så fort tävlingssäsongen var slut!Skrivmaterial har egentligen inte saknats.Florida resa med härliga vänner strax efter förra inlägget, sen ett par veckor efter det  jul och nyår i Lövåsen m...

Av Carina - 4 november 2016 08:54

Inga mer tävlingar för i år.Det har gått upp och ner, men kontentan är ändå att jag har lärt mig MASSOR och utvecklats mycket som förare!Jäger den lille slyngeln har hittat på än det ena och än det andra. I slutänden är det ändå mig som förare det är...

Av Carina - 1 oktober 2016 19:41

Hoppas jag ! Ännu en märklig tävlingsdag. Började bra med vårt resesällskap som har samma inställning  som mig.Att vara i god tid är en dygd!Funktionärerna måste tas om hand och hälsas välkomna   . Vad som sen hände var att vi snurrade, letade,...

Av Carina - 20 september 2016 18:09

Vi hade...Ibland händer de mest konstiga sakerna på tävling, men i söndags hände typ allt konstigt på en och samma gång! Vi har tävlat flera gånger förut dit vi begav oss och vi kan intyga att det inte var klubbens fel, utan omständigheter och i vi...

Ovido - Quiz & Flashcards