ostragredavalentino

Direktlänk till inlägg 11 september 2014

Träningen...

Av Carina - 11 september 2014 06:40

... Var det länge sen jag skrev om!

Kom av mig alldeles när jag pajjade ryggen såklart, men nu börjar jag allt få både orken och lusten tillbaka!

Den snälle, menlöse lille Tricke har fått stå tillbaka lite för det är ju SÅ kul att lära känna Jäger och grunda in de där pusselbitarna som ska bli något annat i slutänden.

Allt i Lisas träning har en mening vilket vi alla hennes kursare märker förr eller senare. Skulle kunna ta många exempel som blivit/blir en Aha-upplevelse...


Igår började jag åter med vittringen med Tricke och jösses så glad han blev!

Det har verkligen släppt och han har fått självförtroende!

Gömde en vittringspinne i terrängen ett par gånger först (det var så länge sen...) för att han skulle slå på näsan ordentligt.

Sen ut på gräsmattan med en hel bunt pinnar.

Visst plockade han fel ett par gånger.... Men ändrade sig fort och tog sen rätt (och han blev inte knäckt av det ;-))

Vi tränade också skiften i fjärren. Skit vad det faller när vi inte tränat på ett tag!

Nåja, han plockade upp sig relativt fort...


Jägar'n då. :-)

Var in till Lisa på affären och köpte hundmat igår och då fick vi läxa ;-)

 Att börja med vittringen omgånde och så även apporteringen.

Skärpa till oss med pallen, som tyvärr föll när jag nu inte tränat så flitigt.

Sagt och gjort, hem och prova!

Wooow!!! Ny leksak!??!!?

Så tyckte Jäger om apporten (börjar med en i plast, går sen över på metall och SIST trä).

Först klickade jag för gripandet och han fattade galoppen fort!

Så det slutade med att han springer mot mig med apporten i munnen och jag klickade.

Duktig kille :-)

Vittringen då.

Jag började med att han satt och väntade (lös... Bara det var en utmaning som han klarade fint), så han såg att jag gömde en vittringspinne.

Inga problem!

Sen gömde jag ett par vittringspinnar som han inte varit med och gömt.

INGA PROBLEM! Han slog på näsan bara jag släppte ut honom från altanen ;-)

"Itt" träningen har också gått framåt. Har börjat döpa det och han får nu klicket för nedslaget med tassarna.

Har också fått till mitt handtecken så som jag vill ha det på fjärren i framtiden.

Plockade sen fram pallen när vi ändå var i farten.

Efter en stunds tränande, så kom vi i alla fall nästan till samma nivå där vi slutade.

Han använder bakbenen fint och går ända in till min sida.

Nu låter det väl som jag tränar sönder min lille valp... Men så är inte fallet.

Allt detta tar några minuter per grej och allt leker vi in. Det är melodin för en Aussie valp att få träna med sin förare!

Mycket kamplek blir det också och jag har börjat använda kampleksaken som belöning.


Nu ska vi åka till sta'n och vara kontorsråttor. Tar tillfället i akt och plockar med leksak, godis och klicker.

Vill tidigt få in alla möjliga träningsmiljöer, så han inte ska bli känslig för det.

Fem minuters paus i bokföringen kan behövas då och då ;-)


/ Carina


 
 
Ingen bild

Malin

11 september 2014 12:37

Åååååhhhh! Jag blir SÅ sugen jag mä. Härligt att läsa om era framsteg! :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 14 mars 2017 14:11

Typ   .... Först fys delen då. Jäger har ju varit projekt hund åt tre blivande PT tjejer och nu har vi sett resultatet av vårt träningsprogram som löpte över en månad vi fick av dem. Nu var ju inte Jäger på något vis i dålig form, men självklar...

Av Carina - 31 januari 2017 07:11

... Tyckte jag fått fart på bloggandet, men farten tog slut så fort tävlingssäsongen var slut!Skrivmaterial har egentligen inte saknats.Florida resa med härliga vänner strax efter förra inlägget, sen ett par veckor efter det  jul och nyår i Lövåsen m...

Av Carina - 4 november 2016 08:54

Inga mer tävlingar för i år.Det har gått upp och ner, men kontentan är ändå att jag har lärt mig MASSOR och utvecklats mycket som förare!Jäger den lille slyngeln har hittat på än det ena och än det andra. I slutänden är det ändå mig som förare det är...

Av Carina - 23 oktober 2016 17:45

Vad gäller att tävla med Jäger!    Idag var tävlingen nära. En klubb där vi varit förut. Lätt att hitta och vi var på plats i tid.Jägmästaren hade bajsat innan vi for. Två gånger till och med!Matte var mycket nöjd.Väl på plats mötte vi vänner som...

Av Carina - 1 oktober 2016 19:41

Hoppas jag ! Ännu en märklig tävlingsdag. Började bra med vårt resesällskap som har samma inställning  som mig.Att vara i god tid är en dygd!Funktionärerna måste tas om hand och hälsas välkomna   . Vad som sen hände var att vi snurrade, letade,...

Ovido - Quiz & Flashcards