ostragredavalentino

Alla inlägg den 6 juli 2016

Av Carina - 6 juli 2016 22:17

...Bloggar jag igen....

Men nu har jag lite på hjärtat, så då får jag knåpa ihop några rader.

Jäger och jag har tävlat.

Debut i Lydnadsklass 2.
Efter BH provet som jag var grymt besviken över (men vi fick godkänt ändå) ville jag få oss att vara på samma

planet och ha den där goa känslan!

När jag anmälde hade vi inte rutan, apporteringen eller hoppet som färdigt moment.
Utan fick börja sätta ihop pusselbitarna...

Bästa träningsgänget slöt upp både som tävlande och publik.

Kul!

Nu analys:

Platsliggande: 10
Fritt följ: 8

Han hade fint fokus och det kändes bra. Ett par sneda sättande och lite pendlande i position, men överlag bra.
Fick guldstjärna för språngmarschen.

Läggande under gång: 9,5

Inga konstigheter. Något segt ner som vanligt. Byteslåsning...

Inkallande: 9

Snett avslut (ok). Något bättre tempo önskas (?)
Sändande med ställande: 0

Här hände det grejer...
Vi har tränat in rutan med full gas rakt igenom rutan, bollen kommer framför!
Har tränat sista  månaden på ställande under lek utan ruta och bara häromdagen med leksak i bakkant på rutan för att få hejd på hunden. Som ni hör är det inte befäst och han kan inte "söka" rutan.

Sagt och gjort jag riktar in honom innan jag ställer upp (brukar jag inte göra, utan när jag har ställt upp).
Tävlingsledaren säger: Kommendera vilket jag gör och Jäger rusar igenom rutan och stannar på mitt kommando ett par meter bakom rutan. Jahapp.... Vad gör vi nu då... Kommenderar "rutan" igen, men som sagt, han kan inte söka rutan. Han sprang tillbaka till mig och stirrade mig djupt i ögonen. Nollan var ett faktum för jag hade väl dessutom rört mig. Men ingen säger något och jag blir osäker och förvirrad. Skickar igen och han gör samma rivstart rakt igenom rutan igen.
När vi sen avslutar det momentet (eller nåt), så har vi tappat en del av bubblan och det fina fokus vi hade till en början.... Märks tydligt på transporterna som blir väl yviga och fladdriga härifrån och framåt...

Apportering: 0

Som sagt... Fokus!
Snabbt ut, en tass på apporten  (grrr, men vi tränar på det) och snabbt in... Men förbi?!
Vi har IPO ingång (sitta rakt framför med apporten i munnen). Jäger sprang förbi min vänstra sida och kom nog av sig då och släpper apporten plockar upp den igen men vi får inget avslut. Släpper de apporten är det noll oavsett.

Fritt hopp över hinder: 0

Liten herr Fluff...

Hopp, sitt, hopp har varit svårt med byteslåsningen.
Och denna nyinlärning försvann som ett brev på posten när vi inte riktigt var i bubblan.

Hoppet är inlärt med belöningsförväntan i uthoppet lååångt ut. Raka fina hopp blir det!
Bara det att Jäger sprang väl 10 m rakt ut efter nedslaget. Meningen var ett sittande på andra sidan och ett återhopp! Återhoppet blev det heller inte mycket med eftersom han tyckte jag betedde mig vansinnigt ohyfsat som inte kastade bollen till honom.

Fjärrdirigering: 9,5

Det här kan vi!
Men stället han skulle läggas ner på var väldigt märklig med en doft som både var spännande och äcklig. Bryr han sig inte om i vanliga fall, men nu var det lite ovanligt.
Lite krångligt innan momentet börjar med andra ord.
Sen NOSAR han!! Som sagt.......

Och då vänds skylten till SITT.
Hur sjutton ska jag få honom att sitta när han inte ens tittar på mig och nosar som sagt!?
Inga problem sa Jäger och gjorde ett nästan felfritt "Itt"!
Resten av skiftena var klockrena!

Helhetsintryck: 7

Härlig hund! Något bättre samarbete blev kommentaren på pappret.

117.5 p och ett tredjepris. Nåja, det vi gjorde det gjorde vi riktigt bra! Det vi inte gjorde, gjorde vi inte alls   .

Hade vi behållit samma fokus rakt igenom hade hon fått sett på samarbete     .
Nästa gång...
För nu ska jag anmäla oss till fler tävlingar!


Tack för oss och godnatt.
/ Carina


Ovido - Quiz & Flashcards