ostragredavalentino

Direktlänk till inlägg 15 december 2015

Beauty and Brain....

Av Carina - 15 december 2015 12:14

Kaxig rubrik, men det är sant!  

Och nu är det såklart inte mig själv jag pratar om.... Utan den mest fantastiske hund som vandrat på denna jord!

Jägmästar'n  .


Men vi backar bandet lite.

I lördags bar det av mot Stockholm och årets begivenhet på Älvsjömässan.
Uppe före tuppen och innan klockan blivit 5, så lämnade vi Karlskoga. Då hade jag hämtat upp tre härliga damer som var minst lika taggade som jag!

Liite fel körde vi (pga allt för mycket kacklande och kanske chauffören var mest skyldig), men bra då att vi alltid har gott om tid!

7.30 parkerade vi bilen och släppte ut en lycklig Jäger ur bilen!
Nöjespark för en sån som han!!

Sååå mycket hundar och sååå mycket folk!!
LYCKA!

Jäger är inte det minsta miljökänslig utan tycker att det mesta är fantasiskt. Så även denna tillställning som är ett eldprov för unga hundar.

60 talet Aussie anmälda, så vi var fler studsbollar på plats när bedömningen började i ringen.
Efter några juniorhanar varit inne i ringen började jag bli nervös....
Hälften av klassen fick nämnligen G!
Vår klass var inte stor. Endast tre unghundshanar, men när domaren använder hela färgpaletten spelar det liksom ingen roll hur många det är i klassen...

Grymtade lite till självaste kennelpappan angående kennelnamnet...
Östra Greda!
I Sverige är det bokstavsordning som gäller vid utställningar, så vi får finna oss i att springa sist.

Med en Jägare (som är vad han heter) i snöret, vill han gärna jaga ikapp dem som springer framför och gör det hela till en kapptävling!

Gick bättre än förväntat dock och Jäger var på min planet (nästan) hela tiden.
Domaren var en äldre dam från USA, som också är en högt respekterad specialdomare för rasen i hemlandet.

Vi skötte oss bra även vid den individuella bedömningen och han ställer sig snyggt bara genom att visa honom rätt med handen. Inget flyttande av ben med handkraft här inte!   

Gnällt lite till flera av mina bernervänner att vi har lite att lära av Aussie folket. Ser f-n så mycket bättre ut att stå framför (eller vid sidan med för den delen) och visa sin hund vad man vill utan att flytta alla ben för hand kanske inte bara en utan fler gånger...

Är inte på något sätt färdiglärd med Jäger (blir man någonsin det?), men ändå på god väg.
Har sagt det förut och säger det igen, mitt mål är att ställa honom så proffsigt, positivt och snyggt som pappa Jagger ställs!
Domaren tyckte iallafall om min lille jycke och belönade oss med Exc, ställde oss sen först i konkurransen och som grädde på moset fick vi också CK.

I Bästa Hanhundsklass blev det tack och adjö, men si det gjorde då ingenting!

Jäger hade gått och blivit unghund tre veckor tidigare, så vi har tiden för oss.

Kritiken går inte av för hackor heller:

Nice moving dog. Beautiful balanced front and rear. Good toppline. Very nice expression. Effortless movement.

Avelsgrupp och uppfödargrupp var vi också med i och båda grupperna belönades med Hp och blev bäst i respektive klass.

Efter att all bedömning var gjord i ringen tränade vi lite lydnad Jäger och jag.
Kul! Tyckte Jäger och allt annat blev totalt ointressant.
Tränar vi så gör vi   .
Dutti Jäger....

Nu kan vi summera året vad gäller tävlingar. Kan inte vara annat än nöjd med vår start på ett aktivt roligt liv tillsammans.
Nästa år börjar med My Dog som rivstart och tätt där efter lydnadstävling igen.

Har ett mål för nästa år, men det behåller jag i huvudet ett tag till...
/ Carina




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 14 mars 2017 14:11

Typ   .... Först fys delen då. Jäger har ju varit projekt hund åt tre blivande PT tjejer och nu har vi sett resultatet av vårt träningsprogram som löpte över en månad vi fick av dem. Nu var ju inte Jäger på något vis i dålig form, men självklar...

Av Carina - 31 januari 2017 07:11

... Tyckte jag fått fart på bloggandet, men farten tog slut så fort tävlingssäsongen var slut!Skrivmaterial har egentligen inte saknats.Florida resa med härliga vänner strax efter förra inlägget, sen ett par veckor efter det  jul och nyår i Lövåsen m...

Av Carina - 4 november 2016 08:54

Inga mer tävlingar för i år.Det har gått upp och ner, men kontentan är ändå att jag har lärt mig MASSOR och utvecklats mycket som förare!Jäger den lille slyngeln har hittat på än det ena och än det andra. I slutänden är det ändå mig som förare det är...

Av Carina - 23 oktober 2016 17:45

Vad gäller att tävla med Jäger!    Idag var tävlingen nära. En klubb där vi varit förut. Lätt att hitta och vi var på plats i tid.Jägmästaren hade bajsat innan vi for. Två gånger till och med!Matte var mycket nöjd.Väl på plats mötte vi vänner som...

Av Carina - 1 oktober 2016 19:41

Hoppas jag ! Ännu en märklig tävlingsdag. Började bra med vårt resesällskap som har samma inställning  som mig.Att vara i god tid är en dygd!Funktionärerna måste tas om hand och hälsas välkomna   . Vad som sen hände var att vi snurrade, letade,...

Ovido - Quiz & Flashcards