ostragredavalentino

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2015

Debuten avklarad!!!

Av Carina - 18 oktober 2015 14:40

Nu har vi gjort det!
Tävlat lydnad!
Vi styrde kosan mot Kristinehamns Brukshundsklubb tidigt i morse.
KM i samband med den Officiella Lydnadsrävlingen, så det var många anmälda.
15 stycken i Lydnadsklass 1...

Nu tävlar jag aldrig mot andra, utan bara mot mig själv och mina (jävligt) höga mål på min hund och mig själv.
Allra mest mig själv   ....


Här kommer först betyg och kommentarer:


Platsliggande: 10

Tandvisning: 8 (Ändrar ställning)

Linförighet: 8,5 (Tränger något, snygg vänstersväng, sen sitt)

Läggande: 7,5 (långsamt ner, DK upp.)

Inkallande: 8 (hoppar mot föraren)

Ställande: 7 (hoppar fram efter ståkommando. Snett avslut)

Apportering: 0 (ger apporten från vänster hand. Släpper apport)

Hopp över hinder: 7 (stannar mot förare. Avslut)

Helhetsintryck: 6 (lämnar förare mellan moment. Härlig hund och fint samarbete)

154 poäng och en 6e placering.


För tre och en halv vecka sedan anmälde vi oss efter att ha blivit bortlottade på BH provet.
Lite i tajtaste laget    eftersom han aldrig provat ettans apportering, hopp, tandvisning och heller aldrig länkat ihop så många moment med passagerna i mellan.
Vi har tränat och tränat.
Mest själva, men även på kursen såklart (som vi ju missade förra veckan på grund av Mh) och han höll ihop så fint, så fint... fram till apporten...
Där släppte han apporten för första gången i sitt liv?!
Och efter det tappade han fokus och for ut från mig i en lång passage till hoppet (följde efter tävlingsledarens vinddrag när hon skulle lägga tillbaka apporten i lådan..). Hoppade även hindret av sig själv när vi skulle ställa upp   .
Därav det låga helhetsintrycket.
Olydig tonåring... Eller oerfaren liten brukshund...
Tandvisningen har vi övat lite på och dilemmat är att få den översociale att sitta ner på rumpan under hela momentet! Gick icke idag, eftersom när svansen börjar gå så åker rumpan upp.

Är annars mycket stolt över den fina linförigheten som vi fixade så bra. Mina nerver höll tydligen också där eftersom jag inte fick tillbaka mina sen länge inövade och sen bortarbetade DK   .

Läggandet var inte det snabbaste och där fick matte återfall på DK i uppsättandet!
Inkallningen då.. Snabb som en kula och sen hittade han på en egen ingång istället för IPO ingången vi tränat på. Jägar'ns ingång var att hoppa upp mot mig och sen svinga sig runt i fotposition.
Apporten som sagt. Fint gripande, men spottade ut den efter ett par sekunder.
Nytt sen jag tävlade för X antal år sedan är också att man måste ge apporten från höger hand.
Det hade jag läst men glömt... Och det spelade ju ingen roll just idag eftersom han spottade ut den.
Hoppet gjorde han samma, fina egenpåhittade ingång. Kraschlandning in i matte och sen in i fot.


Efter lite analyserande av domarprotokollet och dryftande med fröken Lisa, så är jag nöjd.
Och nu vet vi hur vi ska gå vidare efter denna första erfarenheten på lydnadsplan!
Kul var det och fler tävlingar blir det!


/ Carina



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 14 mars 2017 14:11

Typ   .... Först fys delen då. Jäger har ju varit projekt hund åt tre blivande PT tjejer och nu har vi sett resultatet av vårt träningsprogram som löpte över en månad vi fick av dem. Nu var ju inte Jäger på något vis i dålig form, men självklar...

Av Carina - 31 januari 2017 07:11

... Tyckte jag fått fart på bloggandet, men farten tog slut så fort tävlingssäsongen var slut!Skrivmaterial har egentligen inte saknats.Florida resa med härliga vänner strax efter förra inlägget, sen ett par veckor efter det  jul och nyår i Lövåsen m...

Av Carina - 4 november 2016 08:54

Inga mer tävlingar för i år.Det har gått upp och ner, men kontentan är ändå att jag har lärt mig MASSOR och utvecklats mycket som förare!Jäger den lille slyngeln har hittat på än det ena och än det andra. I slutänden är det ändå mig som förare det är...

Av Carina - 23 oktober 2016 17:45

Vad gäller att tävla med Jäger!    Idag var tävlingen nära. En klubb där vi varit förut. Lätt att hitta och vi var på plats i tid.Jägmästaren hade bajsat innan vi for. Två gånger till och med!Matte var mycket nöjd.Väl på plats mötte vi vänner som...

Av Carina - 1 oktober 2016 19:41

Hoppas jag ! Ännu en märklig tävlingsdag. Började bra med vårt resesällskap som har samma inställning  som mig.Att vara i god tid är en dygd!Funktionärerna måste tas om hand och hälsas välkomna   . Vad som sen hände var att vi snurrade, letade,...

Ovido - Quiz & Flashcards