ostragredavalentino

Direktlänk till inlägg 5 oktober 2015

Träning, bakslag och på't igen!

Av Carina - 5 oktober 2015 21:49

Solen skiner mest hela tiden och vi njuter av den så mycket vi kan!
Vi är ute i skogen både till fots och med trampcykeln.

Tränar och tränar lydnad inför vad som komma skall.
Och då!....
Kom ett nypåfunnet problem som Jägar'n hittade på...
Han PLOGAR!!
Ja, inte snö (än), utan plogar i fotgåendet   ...
Att han glidit fram i position har vi jobbat förr med, men nu kommer rumpan ut också och han tränger mig!
Och varför!?
Det stavas EXTERNBELÖNING.
Har jobbat en del med det nu och min lilla brukshund byteslåser, är påväg bakåt till leksaken redan i tanken och tappar position.

Hmmm.....
Problemet kom väl inte direkt lägligt i tid så nära inpå debuten i ettan, men Lisa har (som vanligt) en plan och den har vi börjat sätta i verket idag (egentligen redan igår på kursen).

Fram med pallen och benmanschetterna och jobba bakbenskontroll. Ingen externbelöning förrän efter tävlingen, så det inte resulterar i att fotgåendet blir tråkigt och osäkert.
Efter tävlingen tar vi tag i det dock   .
Det SKA arbetas igenom, men nu vänder vi lite på steken och börjar i bakänden av problemet.
Som i själva verket trots allt är angenämnt eftersom det är byteslåsningen vi vill nyttja!
Krångligt?!...
Även för den invigde   .

Vi har varit på rätta klubben och tränat för att använda hoppet och få vara på stället dessutom.
Nu är inte Jäger påverkad av miljöer överhuvudtaget, men matten vill göra så rätt hon kan.
Tur hade vi dessutom för det var fler där trots att det var måndag förmiddag.
Tonåring som han är grabben, så är nya hundar däremot spännande!
Visste ni det alla hundpojkar där ute!
Det finns tjejhundar också!!
Wohoo!
Det har Jägmästar'n kommit underfund med senaste månaden  .
Snuskiga hanar är det värsta jag vet, så det kan han glömma fort att han ska bli!
Men visst lägger han öronen i nacken, får giraff hals, en bröstkorg som inte går av för hackor och var han dippar svansen vill jag inte prata högt om (på ryggen..).
Men peppar, peppar erbjuder matten träning, så kan tjejerna hälsa hem!
Så även idag. Först lång hals och intresse för hunden som då var på plan.
Sen full fokus på matte!!


Resten av veckan erbjuder hundträffar och kära återseenden   

I helgen drar vi neråt landet på MH med kullen!!!
Längtar, längtar, längtar.....

BPH beskrivningen var ungefär som förväntat och det känns som att jag fått hintar om söndagens begivenheter.
Som grädde på moset kommer ytterligare fyra syskon, varav två jag aldrig träffat.
Likasinnade hundidioter förstår mig, ni andra tycker nog vi är väldigt lättroade   .


Over and out!
/ Carina

 
 
Ingen bild

Lina

5 oktober 2015 22:35

Nyfiken. Om han plogar, hur "vänder" han för att komma bakåt till belöningen? In mot ditt ben gissar jag? Vi hade flera plogare i somras på lägret och kunde konstatera att bara genom att lära hunden att vända utåt-bakåt för att ta belöning (vare sig det är extern eller belöning från föraren) så försvann plogningen :)

Carina

18 oktober 2015 14:40

Förstår tanken! :-)
Jägar'n vänder olika för att komma till externen... Tror det mest har att göra med byteslåningen att han i tanken redan är på väg bakåt. Han har alltid haft tendens till att vara något för långt fram i position och fick då belöna utåt-bakåt. Jag fegade dock ur den belöningsförväntan eftersom jag höll på att bryta nacken av honom X antal gånger och släppa belöningen finns inte ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina - 14 mars 2017 14:11

Typ   .... Först fys delen då. Jäger har ju varit projekt hund åt tre blivande PT tjejer och nu har vi sett resultatet av vårt träningsprogram som löpte över en månad vi fick av dem. Nu var ju inte Jäger på något vis i dålig form, men självklar...

Av Carina - 31 januari 2017 07:11

... Tyckte jag fått fart på bloggandet, men farten tog slut så fort tävlingssäsongen var slut!Skrivmaterial har egentligen inte saknats.Florida resa med härliga vänner strax efter förra inlägget, sen ett par veckor efter det  jul och nyår i Lövåsen m...

Av Carina - 4 november 2016 08:54

Inga mer tävlingar för i år.Det har gått upp och ner, men kontentan är ändå att jag har lärt mig MASSOR och utvecklats mycket som förare!Jäger den lille slyngeln har hittat på än det ena och än det andra. I slutänden är det ändå mig som förare det är...

Av Carina - 23 oktober 2016 17:45

Vad gäller att tävla med Jäger!    Idag var tävlingen nära. En klubb där vi varit förut. Lätt att hitta och vi var på plats i tid.Jägmästaren hade bajsat innan vi for. Två gånger till och med!Matte var mycket nöjd.Väl på plats mötte vi vänner som...

Av Carina - 1 oktober 2016 19:41

Hoppas jag ! Ännu en märklig tävlingsdag. Började bra med vårt resesällskap som har samma inställning  som mig.Att vara i god tid är en dygd!Funktionärerna måste tas om hand och hälsas välkomna   . Vad som sen hände var att vi snurrade, letade,...

Ovido - Quiz & Flashcards