ostragredavalentino

Alla inlägg den 14 mars 2017

Av Carina - 14 mars 2017 14:11

Typ   ....

Först fys delen då.

Jäger har ju varit projekt hund åt tre blivande PT tjejer och nu har vi sett resultatet av vårt träningsprogram som löpte över en månad vi fick av dem.

Nu var ju inte Jäger på något vis i dålig form, men självklart fanns förbättrings potential.
Musklerna har ökat i omfång både här och där.

Jag ser att hans rörelser blivit bättre tack vare benmanschetterna.

Konditionen har förbättrats markant och det kan jag se med blotta ögat, speciellt vid skidåkningen där han har mer krafter än förut.
Det syntes också tydligt på det uppföljande konditionstestet på löpbandet där hans återhämtning i viloperioderna var mycket bättre.

Spännande har det varit och vi tackar och bockar för att vi fick delta!


Sen psyk testet då   .

Jäger har genomgått Lämplighetstestet med beröm godkänt inför kommande Besökshundsutbildning.
Vårt mål är dock Vårdhund, men det är nästa steg i utbildningen.

En sak i taget...

För att överhuvudtaget komma på tal måste hunden (och till viss del även jag) fixa detta L test.

Det innebär att ha  ett viss mått av vardagslydnad och de tittar på min förmåga att träna hund.
Men framförallt kollar de att hunden faktiskt fixar att vistas i arbetsmiljön som kan vara nog så stökig med ljud, konstigt kropps språk och ovarsam hantering.

Det är A och O att hunden mår bra i sitt jobb!

Vardagslydnaden var piece of cake för en lydnadshund som Jäger.

Sitt stanna kvar, ligg stanna kvar och gå fint i kopplet.

Även att stanna sittande bakom när matten lämnar hund och hälsar på testledaren gick bra.

Sen var det då ta godis fint från testledaren som höll godiset i pincett grepp.
Det går fint, men behöver tränas att bara ta med tungan. Han kopplar dock direkt han inte får godisen att han måste ändra sig.

Ovarsam hantering med knuff och skuff, lyfta hunden i ljumskarna är ju bara så härligt tycker Jäger.
Hon tar på mig!!
alltså älskar hon mig   ....
Fasthållande kram gick också bra när han väl förstod att han skulle sitta kvar när testledaren satte sig på huk bredvid honom... Först var han halsduk runt halsen och sen en geleklump som hamnade upp och ner på golvet.
Sen kramades de. Myyyysigt!

Skrammel i form av en kastrull full med bestick som kastas i golvet var bara spännande.

Något händer?!
Måste vara kul!

Sist kom hotet.
"Vill han backa så får han det", säger testledaren.
"Behöver han stöd så ge honom det".

Hmm.... Du känner inte Jäger, tänkte jag....

In i rummet kommer en kvinna med sjal över huvudet och halva ansiktet. Endast näsa och ögon syntes.
Hon ställer sig tyst en bit i från oss och stirrar Jäger djupt i ögonen.
Jäger viftar på svansen och drar mot henne.
Hon tittar på mig!
Alltså älskar hon mig.
Eftersom jag höll i kopplet kom han inte fram och vände sig mot mig.

!?

Släpp!

Bra, berömde jag, rätt så.
Vad var bra!? undrade Jäger.

Hon vill hälsa, släpp mig!
Var här, säger jag.

Varför!? kontrade Jäger.

Sen stampade hon dessutom med foten rejält i golvet så det small.
Yes!! sa Jäger. Hon vill leka också!
Slänger sig i lekställning och kastar sig framåt!
Släpp mig!!

Hon tar av sig sjalen och jag får då släppa.

Överfallet från Jäger i pur glädje var såklart ett faktum   ...

Så i slutet på mars har vi våra första kurstillfällen och vi sätter oss på skolbänken.

Ska bli otroligt spännande och jag ser fram emot att jobba med honom seriöst på jobbet.

  
Den kompletta lilla hunden...










Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards